جمله سازی با کلمات هم‌نویسه کلاس سوم و چهارم

در این مطلب، مجموعه‌ای از جملات آموزشی با هم‌نویسه‌ها را برای دانش‌آموزان کلاس سوم و چهارم و سایر پایه‌ها آماده کرده‌ایم. این جملات به شما کمک می‌کند معنی و کاربرد هر هم‌نویسه را بهتر یاد بگیرید و در نوشتن مهارت بیشتری پیدا کنید. 📚

⭐ جمله سازی با کلمات هم‌نویسه کلاس سوم ⭐

مِهر / مُهر

  1. مِهر مادر همیشه با فرزندانش است.
  2. دوست خوبم را با مِهر در آغوش گرفتم.
  3. در نگاهش پر از مِهر و محبت بود.
  4. مدیر مدرسه روی نامه‌ها مُهر می‌زند.
  5. پدرم مُهر مخصوص کارش را روی برگه زد.

گِل / گُل

  1. بچه‌ها با گِل خانه‌ای کوچک ساختند.
  2. پایم در گِل فرو رفت.
  3. باران گِل کوچه را نرم کرده بود.
  4. در باغچه یک بوته گُل سرخ داریم.
  5. مادرم برایم گُل یاس آورد.

پَر / پُر

  1. یک پَر سفید روی زمین افتاده بود.
  2. پرنده پَرهایش را تمیز کرد.
  3. پَر طاووس بسیار زیباست.
  4. لیوان آب را پُر کردم.
  5. سبد میوه پُر از سیب بود.

ده / دِه

  1. من دَه مداد رنگی دارم.
  2. در کیفم دَه کتاب کوچک است.
  3. عدد دَه بعد از عدد نُه می‌آید.
  4. ما به دِه پدربزرگ رفتیم.
  5. در دِه خانه‌های کاهگلی زیاد است.

⭐ جمله سازی با کلمات هم‌نویسه کلاس چهارم ⭐

سَم / سُم

  1. مار با نیشش سَم تزریق می‌کند.
  2. سَم برای سلامتی خطرناک است.
  3. برخی گیاهان دارای سَم طبیعی‌اند.
  4. سُم اسب‌ها را باید مرتب تمیز کرد.
  5. سُم گاوها قوی و محکم است.

مَشک / مُشک

  1. قدیم‌ها آب را با مَشک حمل می‌کردند.
  2. مَشک سنگینی را روی شانه گذاشت.
  3. در سفر از مَشک آب می‌خوردند.
  4. عطر مُشک بوی خوشی دارد.
  5. مادرم عطر مُشک خریده است.

شُش / شِش

  1. شُش‌ها برای نفس کشیدن لازم هستند.
  2. ورزش کردن شُش‌ها را قوی‌تر می‌کند.
  3. پزشک شُش بیمار را معاینه کرد.
  4. من شِش مداد جدید دارم.
  5. شِش صندلی در کلاس بود.

تُنگ / تَنگ

  1. ماهی قرمز را در تُنگ گذاشتم.
  2. تُنگ شیشه‌ای روی میز بود.
  3. آب تُنگ سرد و خنک است.
  4. کوچه‌ی تَنگ ماشین‌ها را سخت عبور می‌دهد.
  5. در اتاق تَنگ همه به سختی نشستند.

کِشت / کُشت

  1. امسال کشاورزان به کِشت گندم پرداختند.
  2. کِشت برنج در شمال کشور رایج است.
  3. او در مزرعه به کِشت سبزیجات مشغول است.
  4. شکارچی حیوان بی‌گناهی را کُشت.
  5. داستان از جنگ و کسی که کُشت صحبت می‌کرد.

⭐ جمله سازی عمومی با کلمات هم‌نویسه ⭐

شِکر / شُکر

  1. چای را با شِکر شیرین کردم.
  2. شِکر سفید در قندان بود.
  3. کیک را با کمی شِکر پختم.
  4. خدا را شُکر که سالم هستم.
  5. شُکر نعمت، نعمتت افزون کند.

می‌کند / می‌کَند

  1. او هر روز تمرین می‌کند.
  2. دانش‌آموز با دقت درسش را می‌کند.
  3. پدرم خانه را رنگ می‌کند.
  4. باغبان زمین را می‌کَند.
  5. کارگر آسفالت را می‌کَند.

نَشُسته / نِشَسته

  1. ظرف‌های نَشُسته را باید شست.
  2. لباس نَشُسته روی بند است.
  3. روی میز چند لیوان نَشُسته بود.
  4. مادرم روی صندلی نِشَسته بود.
  5. پدرم در حیاط نِشَسته بود.

سَحَر / سِحر

  1. صدای اذان سَحَر شنیده شد.
  2. ما سَحَر برای سحری بیدار شدیم.
  3. در سَحَرگاه هوا خنک است.
  4. قصه پر از سِحر و جادو بود.
  5. او با سِحر کاری عجیب کرد.

کَرَم / کرم

  1. او همیشه با کَرَم رفتار می‌کند.
  2. کَرَم و بخشندگی‌اش مثال‌زدنی است.
  3. مرد با کَرَم به نیازمندان کمک کرد.
  4. در باغچه کرم پیدا کردم.
  5. کرم سبز رنگی روی برگ بود.

می‌بُرد / می‌بَرد

  1. نجار چوب را می‌بُرد.
  2. خیاط پارچه را می‌بُرد.
  3. باغبان شاخه‌ها را می‌بُرد.
  4. امروز تیم ما بازی را می‌بَرد.
  5. دوستم در مسابقه می‌بَرد.

چشم / چَشم

  1. چشم‌هایم خسته شده‌اند.
  2. چشم زیبای او را دیدم.
  3. چشم راست من درد می‌کند.
  4. چَشم! الان انجام می‌دهم.
  5. چَشم! معلم عزیز.

امیدواریم این مجموعه جملات با هم‌نویسه‌ها، به شما در یادگیری معانی مختلف کلمات و کاربرد آن‌ها کمک کند. تمرین و تکرار این جملات باعث می‌شود مهارت نوشتاری‌تان تقویت شود و در امتحانات موفق‌تر باشید. 🌟

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *